Средња школа

Programi prilagođeni mladima uzrasta od 15 do 18 godina, kombinovani s predstavljanjem izložbenih sadržaja.

Deca uče o sledećem:

  1. istorijatu novca,
  2. upotrebi različitih sredstava plaćanja i načini plaćanja (čekovi, kreditne i debitne kartice, onlajn plaćanja i kupovina),
  3. pripremi jednostavnog plana vođenja ličnih finansija i analiza rezultata,
  4. značaju postavljanja ličnih finansijskih prioriteta,
  5. vrednosti vođenja lične finansijske evidencije,
  6. značaju štednje za budućnost,
  7. pravima i odgovornostima korisnika bankarskih proizvoda,
  8. korišćenju kredita,
  9. osnovama monetarne politike i raznim ekonomskim fenomenima,
  10. ulozi Narodne banke Srbije u zaštiti korisnika finansijskih proizvoda (društvena odgovornost),
  11. uticaju njihovih finansijskih i potrošačkih odluka na njih same, ali i na društvo u celini,
  12. raznovrsnim bankarskim proizvodima i kako ih koristiti,
  13. značaju finansijske pismenosti i odgovornog finansijskog ponašanja,
  14. značaju medija, odnosno da treba uzimati s rezervom informacije o raznovrsnim finansijskim proizvodima i uslugama koje reklamiraju mediji,
  15. postojanju finansijskih prevara.

Radionice

  • Opis: Dinar kroz istoriju, od srpskog srednjovekovnog do opticajnog novca.
    Cilj:
    • da deca saznaju nešto više od onog što mogu da nauče u školama u okviru redovnog školskog programa;
    • da se kod dece probudi radoznalost i želja za novim saznanjima;
    • da se deca upoznaju sa radom Narodne banke Srbije koja je jedina ovlašćena da izdaje naš novac – dinar;
    • da se upoznaju sa poreklom naziva i istorijatom nacionalne valute, do opticajnog novca.
    Trajanje: Jedan školski čas
    Uzrast dece: Od 14 do 18 godina.
    Broj učesnika: Do 20.
  • Opis: Učesnici kreiraju porodični budžet i uče kako da ga planiraju za period od godinu dana pomoću igre sa kovertama. Savladavajući pojmove trošenja, zaduživanja i štednje, uče kako razumno da upravljaju svojim novcem i da planiraju budžet.
    Cilj:
    • da ukaže na činjenicu da novac ne postoji samo da bi se trošio već da može da se štedi, ulaže, donira;
    • da utiče na stvaranje finansijske kulture kod mladih i razvijanje finansijske inteligencije, što podrazumeva razumno ophođenje s novcem i pametno trošenje novca;
    • da stvori svest o značaju planiranja izdataka, o neophodnosti pažljivog analiziranja sopstvenih potreba, želja i mogućnosti i izrade budžeta;
    • da prepoznaju rizik po budžet koji nose brojne reklame;
    • da shvate razliku između bruto i neto primanja, suficita i deficita;
    • da shvate da štednja nije luksuz, već da može da posluži kao vrsta obezbeđenja;
    • da predupredi zaduživanje mladih;
    • da će, ukoliko su finansijski obrazovani, smanjiti stres i bolje spavati.
    Trajanje: Jedan školski čas
    Uzrast dece: Od 14 do 18 godina.
    Broj učesnika: Ukoliko učesnici igraju pojedinačno 10, ako igraju dvoje po dvoje 20, ukoliko su u grupi po troje, 30.
  • Radionica o svakoj pojedinačnoj dinarskoj novčanici (od 1884. godine do opticajnih novčanica danas) na kojoj se nalazi ličnost značajna za našu kulturno-istorijsku baštinu, uz opis novčanice i osvrt na život i delo ličnosti na njoj predstavljene. Osnovni cilj radionice predstavlja podizanje nivoa znanja o značaju odabranih ličnosti za naše nasleđe, kao i buđenje interesovanja za dalje individualno istraživanje o njima i identifikaciju sa vrednostima koje oni oličavaju.  

  • Radionica sadrži detaljne predstave životnih situacija u kojima se ljudi mogu naći i mladim igračima, koji su na pragu sveta odraslih, na zabavan i obrazovni način ukazuje na to kakvi ih prihodi i rashodi očekuju u svetu odraslih.

    Predstavljena su četiri životna perioda: detinjstvo i osnovno školovanje, visoko obrazovanje i zaposlenje, osnivanje porodice i profesija i odlazak u penziju. Prikazani su, takođe, brojni finansijski proizvodi, elektronsko plaćanje, kao i značaj finansijskog opismenjavanja za zdrav budžet. Cilj radionice je da se učesnici što bolje izbore sa životnim obavezama i izazovima i uštede što više finansijskih sredstava za starost i penziju.

    • Inflacija i monetarna politika
    • Bankarski proizvodi i usluge
    • Istorijat novca
    • Elektronsko bankarstvo
    • Osiguranje
    • Mesto i uloga Narodne banke Srbije
    • Platne kartice
    • Dobrovoljni penzijski fondovi
    • Štednja i potrošnja