Osnovna škola

Programi su prilagođeni deci uzrasta od sedam do 14 godina, kombinovani s predstavljanjem izložbenih sadržaja.

Deci se predočava sledeće:

  1. novac ne čine samo kovanice i novčanice,
  2. istorijat novca i dinara,
  3. porodični prihodi imaju različite izvore koji nisu nepresušni,
  4. finansijske krize postoje i one utiču na ljude i društvo u celini,
  5. važno je imati plan o tome kako raspolagati budžetom/džeparcem,
  6. važno je štedeti,
  7. opasno je neplanski trošiti – treba definisati prioritete,
  8. prednosti ulaganja,
  9. uticaj reklama i bližnjih,
  10. postojanje raznih bankarskih proizvoda,
  11. novac se može pozajmiti putem kredita,
  12. lažni novac postoji – obeležja zaštite na kovanom novcu i na novčanicama,
  13. uloga i zadaci Narodne banke Srbije kao centralne banke Republike Srbije,
  14. uzroci i posledice inflacije.

Radionice

  • Opis: Radionica strpljenja i koncentracije koja se sastoji od slaganja devet opticajnih novčanica izdanja Narodne banke Srbije (koje su u delovima).
    Cilj:
    • da deca saznaju nešto više o znamenitim Srbima čiji su portreti predstavljeni na devet opticajnih apoena;
    • da se motiviše logičko razmišljanje dece pri slaganju elemenata i rekonstrukciji stvarnosti.
    Trajanje: Jedan školski čas
    Uzrast dece: Od 6 do 12 godina.
    Broj učesnika: Do 20.
  • Opis: Dinar kroz istoriju, od srpskog srednjovekovnog do opticajnog novca.
    Cilj:
    • da deca saznaju nešto više od onog što mogu da nauče u školama u okviru redovnog školskog programa;
    • da se kod dece probudi radoznalost i želja za novim saznanjima;
    • da se deca upoznaju sa radom Narodne banke Srbije koja je jedina ovlašćena da izdaje naš novac – dinar;
    • da se upoznaju sa poreklom naziva i istorijatom nacionalne valute, do opticajnog novca.
    Trajanje: Jedan školski čas
    Uzrast dece: 14 godina.
    Broj učesnika: Do 20.
  • Opis: Radionica crtanja tokom koje deca, koristeći svoju maštu, crtaju novčanicu po svom izboru.
    Cilj:
    • podsticanje i razvijanje kreativnih sposobnosti kod dece;
    • upoznavanje sa kovanim i papirnim novcem i obaveznim elementima na novcu;
    • da se deca na zabavan, zanimljiv i pristupačan način upoznaju sa osnovnim elementima koje svaka novčanica mora da sadrži;
    • da se razvijaju kreativno-umetničke sposobnosti kod dece.
    Trajanje: Jedan školski čas
    Uzrast dece: Od 6 do 12 godina.
    Broj učesnika: Do 20.
  • Opis: Učesnici kreiraju porodični budžet i uče kako da ga planiraju za period od godinu dana pomoću igre sa kovertama. Savladavajući pojmove trošenja, zaduživanja i štednje, uče kako razumno da upravljaju svojim novcem i da planiraju budžet.
    Cilj:
    • da ukaže na činjenicu da novac ne postoji samo da bi se trošio već da može da se štedi, ulaže, donira;
    • da utiče na stvaranje finansijske kulture kod mladih i razvijanje finansijske inteligencije, što podrazumeva razumno ophođenje s novcem i pametno trošenje novca;
    • da stvori svest o značaju planiranja izdataka, o neophodnosti pažljivog analiziranja sopstvenih potreba, želja i mogućnosti i izrade budžeta;
    • da prepoznaju rizik po budžet koji nose brojne reklame;
    • da shvate razliku između bruto i neto primanja, suficita i deficita;
    • da shvate da štednja nije luksuz, već da može da posluži kao vrsta obezbeđenja;
    • da predupredi zaduživanje mladih;
    • da će, ukoliko su finansijski obrazovani, smanjiti stres i bolje spavati.
    Trajanje: Jedan školski čas
    Uzrast dece: 14 godina.
    Broj učesnika: Ukoliko učesnici igraju pojedinačno 10, ako igraju dvoje po dvoje 20, ukoliko su u grupi po troje, 30.